• وبلاگ : عطر نرگس
  • يادداشت : بخشهايي از كتاب قيامت و قرآن (از شهيد دستغيب)
  • نظرات : 1 خصوصي ، 21 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سرباز امام زمان عج 

    پيامبران در سرزمين عرفات

    صحراي عرفات

    عرفات نام جايگاهي است كه حاجيان در روز عرفه (نهم ذي الحجه) در آنجا توقف مي‎كنند و به دعا و نيايش مي‎پردازند و پس از برگزاري نماز ظهر و عصر به مكه مکرمه باز مي‎گردند و وجه تسميه آن را چنين گفته‎اند كه جبرائيل عليه السلام هنگامي كه مناسك را به ابراهيم مي‎آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آري، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته‎اند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مي‎كنند و بعضي آن را جهت تحمل صبر و رنجي مي‎دانند كه براي رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكي از معاني «عرف» صبر و شكيبايي و تحمل است. (1)

    حضرت آدم(ع) در عرفات

    فَتَلَقي آدَمُ مِنْ رَبِّه كَلماتًُ فتابَ عَليهِ اِنَّه’ هو التَّوابُ الرّحيمْ ؛ آدم از پروردگارش كلماتي دريافت داشت و با آن به سوي خدا بازگشت و خداوند، توبه او را پذيرفت، چه او توبه‎پذير مهربان است.

    طبق روايت امام صادق عليه السلام، آدم (ع) پس از خروج از جوار خداوند، و فرود به دنيا، چهل روز هر بامداد بر فرار كوه صفا با چشم گريان در حال سجود بود، جبرئيل بر آدم فرود آمد و پرسيد:

    ـ چرا گريه مي‎كني اي آدم؟

    ـ چگونه مي‎توانم گريه نكنم در حالي كه خداوند مرا از جوارش بيرون رانده و در دنيا فرود آورده است.

    ـ اي آدم به درگاه خدا توبه كن و به سوي او باز گرد.

    ـ چگونه توبه كنم؟

    جبرئيل در روز هشتم ذيحجه آدم را به منا برد، آدم شب را در آنجا ماند. و صبح با جبرئيل به صحراي عرفات رفت، جبرئيل به هنگام خروج از مكه، احرام بستن را به او ياد داد و به او لبيك گفتن را آموخت و چون بعد از ظهر روز عرفه فرا رسيد تلبيه را قطع كرد و به دستور جبرئيل غسل نمود و پس از نماز عصر، آدم را به وقوف در عرفات واداشت و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد، اين كلمات عبارت بودند از:

    سُبحانَكَ اللهُمَ وَ بِحمدِك؛ خداوندا با ستايشت تو را تسبيح مي‎گويم .

    لا الهَ الاّ اَنْتْ ؛ جز تو خدايي نيست .

    عَمِلْتُ سوء وَ ظَلَمْتُ نَفْسي ؛ كار بد كردم و به خود ظلم نمودم .

    وَ اِعْتَرِفْتُ بِذَنبي اِغْفرلي؛ به گناه خود اعتراف مي‎كنم، مرا ببخش .

    اِنَّكَ اَنْتَ الغَفور الرّحيمْ؛ تو مرا ببخش كه تو بخشنده مهرباني .

    آدم (ع) تا به هنگام غروب آفتاب همچنان دستش رو به آسمان بلند بود و با تضرع اشك مي‎ريخت، وقتي كه آفتاب غروب كرد همراه جبرئيل روانه مشعر شد، و شب را در آنجا گذراند. و صبحگاهان در مشعر بپاخاست و در آنجا نيز با كلماتي به دعا پرداخت و به درگاه خداوند توبه گذاشت ... .

    حضرت ابراهيم(ع) در عرفات

    در صحراي عرفات، جبرئيل، پيك وحي الهي، مناسك حج را به حضرت ابراهيم(ع) نيز آموخت و حضرت ابراهيم(ع) در برابر او مي‎فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم).

    پيامبر اکرم در عرفات

    دامنه كوه عرفات در زمان صدر اسلام كلاس صحرايي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله بود و بنا به گفته مفسرين آخرين سوره قرآن در صحراي عرفات بر پيغمبر نازل شد و پيغمبر اين سوره را كه از جامع‎ترين سوره‎هاي قرآن است و داراي ميثاق و پيمان‎هاي متعدد با ملل يهود، مسيحي و مسلمان و علماي آنها مي‎باشد، و قوانين و احكام كلي اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعليم فرمود.

    و بنا بر قول مشهور ميان محدثان، پيامبر در چنين روزي سخنان تاريخي خود را در اجتماعي عظيم و با شكوه حجاج بيان داشت:

    ... اي مردم سخنان مرا بشنويد! شايد ديگر شما را در اين نقطه ملاقات نكنم. شما به زودي به سوي خدا باز مي‎گرديد. در آن جهان به اعمال نيك و بد شما رسيدگي مي‎شود. من به شما توصيه مي‎كنم هر كس امانتي نزد اوست بايد به صاحبش برگرداند. هان اي مردم بدانيد ربا در آئين اسلام اكيداً حرام است. از پيروي شيطان بپرهيزيد. به شما سفارش مي‎كنم كه به زنان نيكي كنيد زيرا آنان امانت‎هاي الهي در دست شما هستند، و با قوانين الهي بر شما حلال شده‎اند.

    ... من در ميان شما دو چيز به يادگار مي‎گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنيد گمراه نمي‎شويد، يكي كتاب خدا و ديگري سنت و (عترت) من است.

    هر مسلماني با مسلمان ديگر برادر است و همه مسلمانان جهان با يكديگر برادرند و چيزي از اموال مسلمانان بر مسلماني حلال نيست مگر اين كه آن را به طيب خاطر به دست آورده باشد ... .

    صحراي عرفات همايش شناخت و خودسازي امام حسين عليه السلام

    حضرت سيدالشهدا، امام حسين عليه السلام نيز بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و گروهي از اصحاب از خيمه‎هاي خود در صحراي عرفات بيرون آمدند، و روي به دامن «كوه رحمت» نهادند و در سمت چپ كوه رو به كعبه، همايشي تشكيل دادند، كه موضوع آن به مناسبت روز عرفه (روز شناخت)، شناخت و سازندگي بود. اين همايش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلكه شناخت توأم با عمل و سازندگي و تزكيه و خودسازي بود و فهرست مطالب آن عبارت بودند از:

    1ـ شناخت خدا و صفات الهي.

    2ـ شناخت خود يا خودشناسي.

    3ـ شناخت جهان.

    4ـ شناخت آخرت.

    5ـ شناخت پيامبران.

    6ـ خودسازي با صفات الهي.

    7ـ پرورش نفس با كمالات الهي.

    8ـ توبه و بازگشت به خداي مهربان.

    9ـ دور كردن صفات نكوهيده از خود با تسبيح پروردگار.

    10ـ فراگيري راه تعليم و تربيت از خدا.

    11ـ شناخت و درخواست بهترين مسئلت‎ها.

    12ـ تبديل خودپرستي نفس به خداپرستي.

    13ـ تبديل خود برتربيني نفس به تواضع و فروتني.

    14ـ تبديل خودخواهي نفس به ايثار و غيرخواهي.

    15ـ تعليم مفاهيم و ادبيات قرآن.

    پي‎نوشت‎:

    1- فرهنگ دهخدا، ج 10 جديد، ريشه عرف .

    منبع:

    دعاي عرفه عبدالكريم بي آزار شيرازي .